OPINTOMATKA PUOLAAN 2011  
MATKAKERTOMUS

Yhteenveto

Keskiviikko  24.8.2011 
Lähtö oli Jyväskylän Tilausajolaiturista klo 5.00 A&A Travelsin bussilla kuljettajana  Ari Karhunen.
Matkanjohtajina ja järjestelyistä vastaavina toimivat Rainer Lindfors ja Ari Laukkanen.
Reippaita matkalaisia oli päässyt mukaan  22 kpl.
Matka suuntautui Muuramesta Vaajakoskentien ja Joutsan kautta Helsingin lentokentälle. Oravakivessä nautittiin perinteiset ”Sähkön Siniset” ja yllätyseväänä makkaraleivät.
Lentokentällä matka uhkasi loppua alkuunsa kun airBaltic kone oli myöhässä, eikä koneen vaihto Riikassa siten olisi onnistunut. Johtokaksikko sai kuitenkin neuvoteltua meille korvaavan lennon Finnairin suoralle reitille Varsovaan, joten matkamme ei merkittävästi viivästynyt.
Varsovassa meitä oli vastassa suomen kielinen opas Barbara ja sopivan kokoinen bussi. Seurasi mielenkiintoinen kiertoajelu, jossa meille esiteltiin kaupungin matkailukohteita ja kerrottiin maan värikkäästä historiasta. Nähtiin tuntemattoman sotilaan muistomerkki, kirkko sisältä, vanha kaupunki ja paljon patsaita.
Saapuminen hotelliin nimeltään Mercure Chopin (****), osoite al. Jana Pawla II 22.
Ilta sujui kaupunkiin tutustuen ja ruokapaikkoja etsien.

Torstai  25.8.2011
Aamupalan jälkeen tuttu bussi odotti oven edessä ja matkasimme kohti pohjoista noin 100 km:n päässä sijaitsevaa Przasnysz kaupunkia, jossa oli vierailu ABB:n tehtaalla. Matkaa kuitenkin viivästytti pari tuntia bussin eturenkaan rikkoutuminen. Yhteinen ruokailu asiaan kuuluvine juomineen oli tässä pikkukaupungissa  tehdaskäynnin jälkeen.

Perjantai  26.8.2011 
Päivällä oli omatoimista ohjelmaa. Aika moni tutustui mielenkiintoiseen sotamuseoon.
Illalla oli perinteinen juhlaillallinen lankkupöytäisessä lähiravintolassa. Olut tuotiin pöytiin hanallisissa viiden litran läpinäkyvissä torneissa. Näistä astioista ’pöydän vanhimmat’ saivat annostella kullekin laseihin tarpeellisen määrän.
Jyväskyläläisen ravintoloitsijan mukaan annostelutornit on nähty myös Suomessa, mutta niiden käyttö on heti kielletty alkoholipolitiikkaa vaarantavana tekijänä.

Lauantai  27.8.2011
Päivä oli varsin lämmin mutta kävellä jaksettiin kun välillä poikettiin ilmastoiduissa kaupoissa ja miksei terasseillakin.
Kulttuuripalatsin tekniikkamuseossa vieraili moni. Muu kulttuuri tuli kuitattua kun pari innokasta kävi oopperan aulassa tutustumassa tulevaan ohjelmistoon.
Illalla ruokailtiin joukolla vanhan kaupungin terassilla ja nautittiin torin erilaisista esityksistä.

Sunnuntai  28.8.2011
Aamupäivä kului lähtöön valmistautumiseen. Paluulento onnistui suunnitelmien mukaisesti Riikan kautta airBaticilla. Meille ’räätälöity’ lounas maistui paremmalta kuin yleensä on lennoilla totuttu.
Ari Karhunen oli kentällä vastassa ja matka sujui rutiinilla kun vielä menomatkalta osin säästynyt sähkön sininen oli vielä nautittavassa kunnossa.
Jyväskylässä oltiin klo 21 jälkeen.
Ari lausui toivomuksenaan, että hän saisi kuljettaa meitä tulevaisuudessa Helsinkiä pitemmälle.

Puola  (Puolan tasavalta)
Puola julistautui itsenäiseksi 1918. Saksa ja Neuvostoliitto jakoivat Puolan 1939. Solidaarisuus-ammattiliitto laillistettiin 1989. Sosialismin sortumisen jälkeen ensimmäiset vapaat kunnallisvaalit olivat 1990 ja ensimmäiset vapaat parlamenttivaalit 1991.
Maasta tuli NATO:n jäsen 1999 ja EU:n jäsen 1.5.2004.
Maan asukasluku on noin 38 miljoonaa ja pinta-ala 312 683 km².
BKT  oli vuonna 2009 noin 8140 €/ henkeä kohti, jakautuen toimialoittain seuraavasti: maatalous 2,9 %, palvelut 65,9 % ja teollisuus 31,2 %.
                                                
Varsova
Puolan pääkaupunki on Varsova. Kaupungin väkiluku on noin 1,7 miljoonaa (2008) ja se on maan suurin asutuskeskus.
Viime vuosina kaupungin keskusta on perusteellisesti uusiutunut. Noin 30-kerroksisia taloja on ilmestynyt lukuisia.

Kiertoajelu
Oppaamme Barbaran johdolla tutustuimme ulkoa päin Presidentin palatsiin ja sen edessä olevaan Josef  Pilsudskin patsaaseen.
Kuljimme kävellen suuren puistoalueen läpi. Ruusuisen aukion keskellä, vesialtaan vierellä oli muistomerkki, jossa  Frederic Chopin istuu puun lehvien alla.
Lisäksi puistossa oli mm. Puolan viimeisen kuninkaan palatsi, ns. Vesipalatsi, ja paljon muita patsaita.
Kopernikuksen patsaan ja de Gaullen aukion tuntemattoman sotilaan hautamuistomerkin näimme auton ikkunasta, samoin keskitysleirille lähetettyjen muistomerkin, joka oli pronssista valettu ristejä täynnä oleva tavaravaunu. Opas esitteli myös useita kirkkoja ja Pyhän Annan upeassa barokkikirkossa kävimme sisälläkin.
Vanhassa kaupungissa katselimme Sigismund III Vaasan rakennuttamaa linnaa ja aukiolla häntä esittävää korkeata patsasta. Aukiolta näkyi myös uusi ensi vuoden jalkapallon EM-kilpailuja varten rakennettu halli.
Vanhan kaupungin torilla oli vesiaiheinen merenneitopatsas muistuttamassa siitä, että Varsova on syntynyt Veiksel-joen varrelle.

Sähköenergia
Puolassa tuotettiin sähköä 159 348 gigawattituntia vuonna 2007. Sähköyhtiöiden
lämpövoimaloissa tuotettiin 148 024 GWh ja vesivoimaloissa ja muissa uusiutuvia
energialähteitä käyttävissä voimaloissa 3656 GWh. Lopusta vastasivat teollisuusyritykset
ja pienet riippumattomat tuottajat. Sähköyritysten tuottamasta sähköstä syntyi kivihiilellä 59,5 %  ja ruskohiilellä 38,0 %vuonna 2005.
Maassa ei ole ydinvoimaloita.

Rengas
Harvoin sattuu - mutta nyt sattui. Bussin vasen eturengas räjähti noin 40 km Varsovasta ajettuamme. Auto pysyi hyvin tiellä, eikä meille aiheutunut kummempaa vaaraa. Asiaa pitkitti jarruletkun vaurioituminen. Olimme tien tukkona melko vilkasliikenteisellä tiellä ja ruuhkaa syntyi. Yritimme ohjata liikennettä jonkin aikaa vauriopaikan ohi, mutta kun poliisivaltuudet puuttuivat, niin moni kuljettaja ei ohjauksesta välittänyt, joten luovuimme leikistä.
Onneksemme vauriopaikan tuntumassa oli oikea marketti, josta varmaan jokainen kantoi kassillisen evästä pahimpaan hätään.

ABB
ABB  (aikaisemmin Asea Brown Boveri) on ruotsalais-sveitsiläinen teollisuuskonserni, jonka pääkonttori on Zürichissä. ABB:n toiminta keskittyy automaatiotekniikan ja sähkövoimatekniikan alueille. Konserni toimii yli 100 maassa ja henkilökuntaa on yli 124 000. ABB syntyi vuonna 1988, kun ruotsalainen ASEA  ja sveitsiläinen BBC  yhdistyivät. Suomessa ABB:llä on toimintaa useilla paikkakunnilla, muun muassa Helsingissä ja Vaasassa. Suomessa toimivan ABB Oy:n liikevaihto on 1,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä yli 7000. ABB:n merkittävä asema Suomessa perustuu Gottfrid Strömbergin Helsinkiin 1889 perustamaan sähköteknisen alan yhtiöön. Tämän yhtiön toiminnan jatkaja Oy Strömberg Ab siirtyi ASEAn omistukseen 1987.
Tehdasvierailu
Vierailun aluksi tehtaanjohtaja  Kazimierz Ulatowski sekä area sales manager  Tomasz Stefanski esittelivät meille  tehdasta ja ABB-konsernia sekä näyttivät esittelyvideon. Heille kuten opas Barbaralle luovutettiin muistoksi historiikkikirja.
Tehtaassa valmistetaan seuraavia tuotteita:
- 10kV - 38kV, 630A -1000A sisäasennettavat modulaarirakenteiset  varokekuormanerottimet, jotka kootaan alihankkijoiden toimittamista osista.
- suurjännitevarokkeet sekä valuhartsieristeiset suurjännitemittamuuntajat. Naiset käämittivät muuntajat koneillaan ja lopuksi käämit valettiin hartsiin.
- sisä- ja ulkokäyttöön soveltuvat 280V -1000V ylijännitesuojat, joiden toimiva elementti on metallioksidivaristori. Ylijännite saa varistorin johtamaan virran maahan, ja kun jännite palaa normaaliksi, suoja palaa perustilaansa. Suoja on varustettu erotustoiminnalla, joka kytkee laitteen irti verkosta, mikäli jännite ja virta ylittää suojan kestävyyden. Tutustuimme suojien valmistukseen oksidoinnista lähtien niiden kokoonpanoon saakka.
- Pienjännitevirtamuuntajia koottiin myös tehtaalla
Tutustuimme perinpohjaisesti tuotteiden valmistukseen kolmeen ryhmään jakautuneina Januszin, Justynan ja Rafatin johdolla.
Tehdasrakennus oli osin vanhahko mutta hyvin kunnostettu ja maalattu vaaleilla väreillä. Siisteys ja järjestelmällisyys oli selvästi havaittavaa. Tehtaassa on noin 300 työntekijää.
Kaikille vierailijoille jaettiin turvallisuusohjeet ja tietysti kypärät.

Hotelli
Neljä tähteä velvoittavat. Aula oli näyttävä ja sen flyygeli toimi hyvin Mauno Niemisen ohjauksessa. Huoneet olivat asialliset ja monet jääkaapilla varustetut.
Aamupala oli runsas mutta havaitsimme hitautta palvelussa. Erikoista oli eri asiakasryhmille varatut tasoltaan eriarvoiset aamupalatilat.
Hotelli on aivan kaupungin keskustassa.

Julkinen liikenne
Julkinen liikenne näytti sujuvan mallikkaasti busseilla ja raitiovaunuilla. Metro on toiminut pohjois-etelä suunnassa vuodesta 1995 asti. Itä-länsi suunta on rakenteilla ja haittaa jonkin verran keskustan liikennettä.
Päärautatieasema on aivan keskustassa ja junat kulkevat maan alla.

Hinnat
Kulutustavaroiden hinnat arvioidaan olevan Puolassa jopa 50% alle Suomen hintojen.
Hyvä vertailukohde on paikallinen olut, joka 0,5 l tuopissa maksaa alle 2 €.

Lopuksi
Neuvostoliitto ohjasi Puolaa tiukasti aina hajoamiseensa asti.
Tarina kertoo Stalinin kysyneen Puolalaisilta, haluaisivatko he ystävyyden osoituksena Neuvostoliiton lahjoittavan heille Varsovaan metron vai kulttuuripalatsin. Vastaus oli selvä  -haluamme metron. Sitten saatte kulttuuripalatsin vastasi Stalin. Palatsi on aivan keskustassa ja sitä kutsutaan Stalinin hampaaksi. Se noudattaa samaa mallia kuin Moskovassa oleva. Prahan matkalta muistamme samanlaisen rakennuksen, siellä sitä kutsuttiin Bresnevin sormeksi.         

20.9.2011 Risto Sumi ja Olli Helo